Så här lät det 2014 när Bromma Airport hotades av nedläggning
Ja, nu är det några år sedan, men tidigare i november 2014 så var det snack om att Bromma Airport skulle läggas ned. Denna gång var det då tal om att det var en olönsam flygplats, klagomålen öste in rörande långa köer och allt höll på att gå åt pipan. Ja, det finns som sagt anledningar till allt, men som tidigare i denna blogg har nämnts så är norrlänningen seg och står på sig.
Här kom det in protester och skriverier från regionråd, landstingsråd samt från landshövdingarna i de fyra nordligaste länen i Sverige. Här påtalades då att om flygtrafiken skulle stoppas till och från Bromma Airport så skulle det medföra mycket allvarliga konsekvenser för Norrland. Här sades också att den mest betydande delen av alla flygningar skedde mellan Åre, Östersund, Sundsvall, Umeå, Stockholm och Timrå. Här var då den stora poängen att Arlanda som troddes kunna ta över detta inte ansågs ha kapaciteten som krävdes. Efter mycket snack blev det då klart att Bromma Airport skulle få vara kvar.
Så ser det ut för Bromma Airport idag
Nu kommer det i skrivande stund bara finnas statistik på hur det har gått för Bromma Airport sedan 2016, men det får väl helt enkelt duga. Här talas det då om att hela den norrländska flygtrafiken har fått en ökning. Mycket av äran för detta läggs på Bromma, då de har fått bukt med långa kötider och numera har den snabbaste incheckningen i Norrland. Vad som också har hänt är naturligtvis att flygningarna till och från Bromma har ökat kraftigt. Här kan du bara ta linjen Bromma Östersund som under det första halvåret 2016 ökat med 70000 resenärer. Som ett andra exempel är Bromma Sundsvall som under samma period ökat med 40000 resenärer. Helt enkelt en 40% ökning och då vill det till att tänka mycket innan det läggs ned flygplatser i framtiden.